Beskrivning
SPD bromsbias-system med bromsplatta är utvecklad för dig som är nöjd med sitt ursprungliga pedalställ, men som vill få tillgång till bromsbiasfunktionen där du får lov att optimera bromsarna och fritt kunna ställa bromskraftsfördelningen mellan bromsarna fram och bak. Bara för att hitta den perfekta bromsbalansen!
Denna bromsplatta ersätter den ursprungliga bromsservon. I de flesta ursprungliga bromssystem har tillverkarna sett till att bilen har mycket bromskraft fram och obetydligt bak så att bilen är enkel att köra och så trafiksäker som möjligt. Knappast något du strävar efter på en löpbil där maximal bromsprestanda och perfekt bromsbalans är viktigast. Genom att kunna justera och optimera bromsarna, kan du enkelt öka bromskraften bak i den grad du får ut mest av bakbromsarna utan att bakdäcken låses upp under hård inbromsning. Detta kommer att göra att bilen kan bromsa mycket mer effektivt. Bromssträckan reduceras avsevärt.
Detta bromssystem är också mycket väl lämpat om du har byggt om med andra eller större bromsar än originalet eller gjort andra modifikationer som påverkar den ursprungliga viktfördelningen. Vanligtvis blir bromsbalansen ännu mer ojämn med det ursprungliga bromssystemet. Med detta bromsvågssystem kan du justera det på nytt.
Ett svetsmuff för bromsvågen är inkluderat, som är svetsat på den ursprungliga bromspedalen.
Bromsplattan har flera hål för att fästa huvudcylindrarna. Du kan välja om du vill montera dem rakt eller vinklat, beroende på hur det ser ut med plats runt bromsplattan. Bromsplattan är gjord av 10 mm tjock aluminium för bästa styvhet och låg vikt.
Satsen innehåller:
Bromsplatta
2 x huvudcylindrar
Bromsvåg
Svetsmuff
Plastbricka
Levereras som standard med 1 st 0,625 och 1 st 0,7 cylinder.
Mått
Total bredd: 170mm
Total höjd: 118mm
CC bultmönster för cyl: 55mm
Diameter på cylinderhål: 40mm
CC cylinderhål: 62mm
Utstickande OBP (Girling) cylinder från bromsplatta: 105mm
Montering av cylindrar kan göras med anslutningar rakt upp eller vinklat 45 grader.